Některé střední školy, zejména víceletá gymnázia a školy s rozšířenou výukou cizích jazyků, zařazují do přijímacího řízení také test z anglického jazyka. Nový Amos, průvodce zkouškami, připravil pro uchazeče tři vzorové testy z anglického jazyka nanečisto, které svým rozsahem a strukturou odpovídají tomu, jak mohou vypadat Cermat přijímačky z angličtiny. Každý test nanečisto je k dispozici zdarma a obsahuje kompletní zadání včetně poslechové části, zvukovou nahrávku, přepis poslechového textu, záznamový arch a správné řešení. Uchazeči si tak mohou v klidovém prostředí ověřit svou jazykovou úroveň a připravit se na reálné podmínky přijímací zkoušky z angličtiny. Doporučujeme testy řešit v časovém limitu a následně vyhodnotit podle přiloženého klíče. Tato příprava umožňuje žákům systematicky posilovat své dovednosti a zvýšit šanci na úspěch u státních přijímaček z angličtiny.
Amosovy testy na přijímačky z AJ nanečisto
Amosův test na přijímačky z angličtiny 1
Zobrazit zadání Amosova testu z AJ 1
Zobrazit poslech k Amosovu testu z AJ 1
Zobrazit přepis poslechu k Amosovu testu z AJ 1
Zobrazit výsledky Amosova testu z AJ 1
Zobrazit záznamový arch Amosova testu z AJ 1
Amosův test na přijímačky z angličtiny 2
Zobrazit zadání Amosova testu z AJ 2
Zobrazit poslech k Amosovu testu z AJ 2
Zobrazit přepis poslechu k Amosovu testu z AJ 2
Zobrazit výsledky Amosova testu z AJ 2
Zobrazit záznamový arch Amosova testu z AJ 2
Amosův test na přijímačky z angličtiny 3
Zobrazit zadání Amosova testu z AJ 3
Zobrazit poslech k Amosovu testu z AJ 3
Zobrazit přepis poslechu k Amosovu testu z AJ 3
Zobrazit výsledky Amosova testu z AJ 3
Zobrazit záznamový arch Amosova testu z AJ 3
Metodika pro učitele
Jak pracovat s Amosovými testy z angličtiny nanečisto k přijímačkám na SŠ?
Seznamte žáky se strukturou testu
- Vysvětlete žákům, že test se skládá ze 2 částí: poslechové části, a části prověřující čtení s porozuměním a jazykovou kompetenci v angličtině.
- Ukažte žákům, jak se test boduje a co se hodnotí – například jak je důležité umět rychle zachytit klíčovou informaci v poslechu nebo pochopit záměr autora v textu.
- Zdůrazněte, že úlohy jsou různorodé – někdy žáci musí vybrat odpověď z možností, jindy doplňují slova.
Procvičujte test postupně po částech
- Není třeba dělat test hned najednou. Rozdělte test do menších bloků a věnujte se jim v jednotlivých hodinách.
- Po každé části test společně vyhodnoťte – vysvětlete správné odpovědi a ukažte, jak se k nim dalo dojít.
- Povzbuzujte žáky, ať se učí ze svých chyb. Udělat chybu nic neznamená, ale poučit se z ní – to je takové malé vítězství.
- Později můžete žáky nechat napsat celý test, jako by to bylo již na ostro.
Rozvíjejte poslechové strategie
- Před poslechem mají žáci vždy čas na přečtení otázek či prostudování obrázků. Vysvětlete jim, ať tento čas využijí efektivně, a že to vede ke správným odpovědím v testu.
- Vysvětlete žákům, že každou nahrávku uslyší 2 x, stejně jako to bývá u reálných přijímaček či zkoušek. Když tedy na poprvé z poslechu vše nezachytí, mají vždy ještě druhou šanci.
- Po testu používejte přepis poslechu – vyhledejte s žáky odpovědi v textu, přeložte důležité pasáže, ukažte spojení mezi poslechem a otázkami.
- Poslech můžete případně využít i pro nácvik výslovnosti a čtení nahlas, či vytažení a naučení některé specifické slovní zásoby.
Pracujte s texty aktivně
- Při společné kontrole zadávejte doplňkové otázky k textům – ať žáci shrnou děj vlastními slovy nebo vymyslí nové otázky či myšlenky, které jsou v kontextu s textem.
- Trénujte vyhledávání informací v textu – nechte je „lovit věty“, které potvrzují nebo vyvracejí tvrzení.
- Kombinujte kontrolu s diskusí: „Proč si myslíš, že postava udělala to a to?“
Zaměřte se na časté gramatické chyby
- Sledujte typy chyb, které se opakují – např. minulý čas, otázky, předložky aj.
- Po kontrole testu si můžete připravit mini cvičení navazující na konkrétní chyby z testu; to je v každé třídě a u každého žáka individuální.
- Umožněte žákům vytvořit si například vlastní „mapu gramatiky“ – přehled toho, co si potřebují upevnit a na základě toho můžete dané téma z gramatiky ještě více procvičit.
Naučte žáky pracovat se záznamovým archem
- Trénujte zapisování odpovědí do archu přesně a čitelně.
- Simulujte reálné testové prostředí – nastavte časový limit, pracujte v tichu, vyžadujte disciplínu během psaní testu, aby nikdo nikoho nevyrušoval.
- Po testu žáky nechte záznamový arch opravit podle klíče.
Vytvářejte příležitosti k reflexi a motivaci
- Pravidelně s žáky shrnujte, v čem se zlepšili a co je potřeba trénovat dál.
- Dejte prostor pro sebehodnocení – ať žáci sami pojmenují, co jim šlo a co bylo náročné.
- Stanovujte si společně cíle – např. „Do konce měsíce chci zlepšit své výsledky v poslechové části testu z 60 % na 90 % nebo ještě více“.
Mnoho úspěšného procvičování přeje Nový Amos.